En kortis om båtmetaforen i ett tidigare inlägg: det finns ett rakt motsatt sätt – och kanske ännu sämre – att reagera på det digitala ”vågskvalpet”.
Det är ytterligare ett exempel på vår mänskliga benägenhet att vilja hugga tag i sånt som ser konkret ut, istället för att spana ner bland de diffusa digitala vattenmassorna.
Litet så här:
”Titta, de använder surfplattorbrädor därborta där vågorna skummar som värst! Vi måste också leverera våra produkter över surfplattorbrädor!”
Men om ens affär handlar om att leverera tunga maskindelar till företagskunder, så skulle det väl snarare (om man tar sig för att kika ner mot grundproblemet) vara läge att byta det djupgående fartyget mot någon slags breda pråmar. Hellre det än att försöka använda något som är uttryckligen designat som en kanal för privatkonsumtion leksak.
Windows 8 förefaller vara ett praktexempel på det här beteendet. Nu vet inte jag hur de tänkte, naturligtvis, men nog verkar det som om de glömde bort att deras kärnaffär faktiskt är produkter för företagskunder. Privatkunderna har ju Microsoft fått ”på köpet”, bara för att de blev så dominerande på företagssidan*.
En indikation på att de faktiskt gjorde en sån fadäs som jag beskriver i inlägget om digitala media, är att apparna för kalender, mail, och kontaktbok i Windows 8 är rätt bleka jämfört med Outlook. En gissning är att de som designade Outlook inte var med särskilt mycket i den processen. Kanske upplevde man att det här var ”nya” produkter, inte bara ett alternativt gränssnitt till Exchange, som i sig är en seriös företagsprodukt.
Så om du skulle känna en press att skapa en telefon-surfplatte-app för din affär, så finns det all anledning att försöka genomskåda dina motiv.
* Nu räknar jag bort deras avancerade spelmarknad, därför att där använder man framförallt spelkonsoler eller kraftfulla laptops/stationära datorer fortfarande.
Lämna en kommentar